176                                                   REGISTRES
nous obeyr et complaire, que vueillez faire mettre suz et en armes tous les nobles officiers et autres noz bons et loyaulx subgectz, habitans et residans en nostre bonne ville, cité et faulxbourgs de Paris, et d'iceulx par aucuns des principaulx de nostred, bonne ville qui seront choisiz et esleuz, faire fere les monstres et reveues par les bandes et autrement, en telz lieux et ainsi qu'il sera advisé, en la meilleur et plus grant diligence que faire le pourrez, ad ce que soyons deuement advertiz de la puissance, tant de gens de cheval que de pié, dont nous pourrons ayder à la garde de nostred, bonne ville et cité de Paris. En quoy faisant ne voulons ne entendons que aucuns de vous, habitans de nostred, bonne ville et faulxbourgs, qui tenez de nous en fief ou arrierefief, soyez tenuz comparoir es autres monstres et reveues de nosd. ban et arriereban qui se feront es bail-liaiges, seneschaucées, contrées et jurisdictions de nostre Royaulme. Et de ceste matiere en escripvons presentement ausd. Bailliz et Seneschaulx, comme pourrez veoir et entendre.
"Si le vueillez ainsy fere, et gardez qu'il n'y ait faulte, vous advertissant que, avec ce que ferez vostre devoir et obeissance, nous ferez si grand joye et con-solacion que plus ne pourrions avoir.
"Donné à Blois le im0 jour de May."
LOYS.
Signé : Cotereau.
Lettres de monseigneur le Chancelier dont la teneur s'ensuyt -1'.
6 mai.
A mess'' les Prevost des Marchans et Eschevins, ■ bourgois, marchans et autres manans et habitans de la ville de Paris.
"Mess", moy estant à Bourges ay receu voz lettres, ensemble celles que escripviez au Roy, lesquelles, incontinant que ay esté par deçà, luy ay présentées. Il vous escript, comme verrez, la forme et maniere qu'il entend que faictes vostre monslre, ce que vous saurez bien faire et le plus sumptueusement et ho­norablement que faire pourrez, et vous tiendrez tous prestz, acoustrez et appareillez pour bien deffendre vostre ville, si affaire survient, ainsi que bien le sau­rez faire : et de tout advertirez le Roy, et luy ferez service et plaisir agreable. Et si aucune chose ya que pour vous je puisse lant en general que particu- j
DU BUREAU                                               [i 512]
lier, mandez le moy, el je le feray de bon cueur à l'ayde du Createur, à qui, Mess", je prie vous don­ner ce que plus desirez.
" Escript à Blois le vi0 jour de May.
"Le tout entierement vostre n
J. de Ganay.
Lettres du Roy adressantes aux Prevost de Paris
et Baillifz de ce Royaulme
touchant l'exception de ban et arriereban,
RECEUES EN l'OsTEL DE LA VILLE DE PARIS LE VENDREDI VIIe JOUR DE MAY, L'AN MIL Ve DOUZE (-'.
4 mai, "De par le Roy.
"Noz amez et feaulx, combien que par noz lettres patentes ayons mandé mettre suz et en armes les nobles et autres qui sont tenuz de nous servir en noz ban et arriereban en voz baillaiges et jurisdio-tions, exemps et non exemps, privilegiez et non pri­vilegiez et sans prejudice de leurs privileiges en autres choses; toutesfois, pour ce que depuis nous avons ordonné aux nobles officiers, bourgois, ma­nans et habitans de nostre bonne ville et cité de Paris, faire les monstres desd, officiers et autres ha­bitans de nostred, ville, cité et faulxbourgs de Paris pour savoir et congnoistre la puissance que avons en lad. ville :
"Nous voulons et vous mandons que en appor­tant par devers vous par lesd, nobles officiers et autres manans et habitans de nostred, bonne ville et cité de Paris qui tiennent fiefz et arrierefiefz en vosd. bailliaiges et jurisdictions, certiffication comme ilz sont residans et demourans en nostred, ville de Paris et subgectz à eulx mettre en point et en armes esd. monstres qui seront faictes desd, nobles officiers et autres manans et habitans de nostred, ville et faulxbourgs de Paris, vous ne leur mettez ou donnez ne souffrez estre fait, mis ou donné aucun arrest, destourbier ou empeschement en leursd, fiefz, terres et seigneuries estans en vosd. bailliaiges et jurisdic­tions; lequel, si fait, mis ou donné leur avoit esté, les luy mettez ou faictes mettre incontinant e t "sans delay à plaine delivrance : car tel est nostre plaisir.
"Donné à Blois le iiii" jour de May."
LOYS.
Signé : Cotereau.
-1' Autre rubrique en marge : Leures de mons' le Chancelier.
IS) Autre rubrique : Autres lettres du Roy, dont la teneur s'ensuyt.